ICT op de Voorde
ICT op de Voorde.
Leerlingen moeten niet alleen ‘gewoon’ leren lezen en schrijven. Ze moeten ook leren veilig, effectief, kritisch en bewust gebruik te maken van de digitale toepassingen die op dit moment beschikbaar zijn. En ze moeten zich voorbereiden op de digitale toekomst: op school, bij een vervolgopleiding, op het werk, als consument, als burger ten opzichte van de overheid en als burgers onder elkaar.
Dit is een taak die we als school zeer serieus nemen. Op onze school werken we met iPads; in de bovenbouw, vanaf groep 6 hebben alle leerlingen de beschikking over een iPad. In de groepen 1 t/m 5 komen de kinderen er ook veel mee in aanraking. Het is verbluffend om te zien hoe gemakkelijk dat bij kinderen gaat.
Niet alleen wordt ICT ingezet bij het verwerken van leerinhouden (het inoefenen van lezen, taal, rekenen enz.), maar ook bij het presenteren in de klas en het creatief omgaan met digitale toepassingen als fotograferen, filmen, programmeren enz.
Digitale Geletterdheid
Leerlingen digitaal geletterd maken is meer dan ze voorbereiden op een veranderende arbeidsmarkt. Minstens zo belangrijk is dat leerlingen leren om zichzelf op een positieve manier te ontwikkelen, uit te drukken en hun eigen leven vorm geven in de maatschappij. Niet: leerlingen zo opleiden dat ze precies passen bij wat de maatschappij van ze vraagt. Wel: ze leren reflecteren op de maatschappij, zodat ze kritische vragen kunnen stellen, er vanuit hun eigen overtuigingen aan kunnen bijdragen en de (digitale) maatschappij zelfs kunnen vormen.
Op dit moment is de school zich aan het oriënteren op het ontwikkelen van leerlijnen op het gebied van Digitale Geletterdheid. Dit vak wordt zo goed als zeker een vast onderdeel in het onderwijs. Op vier domeinen (Basiskennis ICT, Informatievaardigheden, Mediawijsheid en Computational Thinking) richten we onze aandacht. Een prachtige uitdaging waar we als school nu al mee bezig zijn.